Siirry sisältöön

Koulutuksella rakennetaan hyvää tulevaisuutta  

Inkoon kouluissa luodaan joka päivä positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Oletko kenties kuullut helmikuun hymytaidoista? Inkoon kouluissa hymytaidoissa kiinnitetään huomiota siihen, kuinka toisille puhutaan ystävällisesti, otetaan kaikki huomioon, harjoitellaan tunnistamaan toisten tunteita sekä kertomaan omista tunteista toisille.   

Pienten oppilaitosten erityinen positiivinen vahvuus on se, että niin aikuiset kuin lapset tuntevat toisensa.  Oppilaantuntemus näkyy arkikohtaamisten ja yksilöllisen opetuksen lisäksi esimerkiksi oppilaiden arviointi- ja kehittymiskeskusteluissa, nivellyskeskusteluissa, valinnaisaineideoinnissa ja paljon muussa. Pedagogisissa aamupäivissä mietitään toimintavinkkejä koulunkäynnin ohjaajien arkeen ja pedagogisissa iltapäivissä opettajat pohtivat, kuinka oppilaiden opetusta ja ohjausta voitaisiin kehittää. Onkin inspiroivaa ajatella, että opetushenkilöstön yhteisöllisen työn ansiosta jokainen inkoolainen oppilas saa mahdollisuuden oppia ja kukoistaa omassa tahdissaan, omana itsenään.  

Uudistuva oppimisen tuki – jokainen lapsi ansaitsee yksilöllisen huomion  

On tavallista, että kasvatuksen ja opetuksen kentällä tapahtuu muutoksia ja suuret uudistukset askarruttavat mieltä. Tänä vuonna myös Inkoon kasvatuksen ja opetuksen saralla puhututtaa kansallinen oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus, jonka tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää oppimisen tukea varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.   

Myös Inkoossa valmistaudutaan tulevaan muutokseen. Perusopetukseen on perustettu oma oppimisen tuen uudistuksen ryhmä, johon kuuluvat rehtorit, erityisopettajia sekä kasvatuksen ja opetuksen asiantuntija. Ryhmä kokoontuu kuukausittain varmistaakseen osaltaan kuntatasolla sen, että uudistus etenee sujuvasti ja yhdenvertaisesti. Uudistuksen toivotaan tuovan myös Inkooseen selkeät oppimisen ja koulunkäynnin tuen toimintamallit.   
Uudistuksen myötä jokaisella oppilaalla tulisi olla mahdollisuus saada entistä vahvemmin ennaltaehkäisevää tukea. Varhainen tuki ei ainoastaan paranna oppimistuloksia, vaan myös vahvistaa oppilaiden hyvinvointia ja itsetuntoa. Jokainen lapsi on ainutlaatuinen oppija, ja kun oppilaat kokevat tulevansa nähdyiksi ja kuulluiksi, heidän motivaationsa ja innostuksensa oppimiseen kasvaa.   

Inkoossa opetushenkilöstö työskentelee joka päivä edistääkseen oppilaiden kasvua, oppimista ja hyvinvointia. Tuen uudistuksen on toivottu vähentävän osaltaan hallinnollista taakkaa, minkä ansiosta opettajat voisivat keskittyä aiempaa enemmän siihen, mikä on heidän työnsä ydin – opettamiseen ja oppilaiden tukemiseen. Tämä muutos lisää toivottavasti myös opettajien työhyvinvointia ja tekee opettajan työstä entistä mielekkäämpää.   

Uuden äärellä on tärkeää muistaa kaikki se hyvä, mitä meillä jo Inkoon kouluissa on. Uudistuva oppimisen tuki on toivottavasti jälleen yksi askel kohti tasa-arvoisempaa ja inhimillisempää koulutusta. Mikä onkaan parempaa kuin investointi sellaiseen tulevaisuuteen, jossa jokainen lapsi on arvokas ja tärkeä juuri sellaisena kuin hän on?  

Piritta Honkanen, kasvatuksen ja opetuksen asiantuntija