
Joddböle V -maankäyttösopimus valmis: Inkoo saa yli 10 miljoonan euron korvauksen
Inkoon kunnan, Blastr Green Steelin ja Joddbölen alueen maankäyttösopimusneuvottelut ovat valmistuneet ja nyt sopimus siirtyy Inkoon kunnanhallituksen käsittelyyn. Neuvotteluita on käyty viime syksystä lähtien. Maankäyttösopimuksessa sovitaan siitä, miten toiminta-aluetta palveleva kunnallistekniikka ja eri liikennejärjestelyt kustannetaan kunnalle. Sopimuksessa otetaan kantaa myös eri riskitilanteisiin kuten siihen, ettei hanke käynnisty tai hanke jää puolivalmiiksi.
Kunnan puolelta maankäyttösopimusneuvotteluihin on osallistunut kunnanjohtaja Robert Nyman, kaavoituspäällikkö Aija Aunio sekä ulkopuolinen asiantuntija Matti Holopainen / KuntaMaa Consulting Oy. Sopimus on myös tarkastettu kunnan puolesta ulkopuolisella asianajajatoimistolla. Sopimuksen sisällöstä on tiedotettu jatkuvasti Inkoon kunnanhallitusta, neuvottelutoimikuntaa ja kunnanvaltuustoa.
-Meidän lähtökohtanamme on ollut se, ettei Inkoo saa joutua ns. maksumieheksi. Olemme ajaneet kunnan etua ja erityisesti pyrkineet minimoimaan kunnan riskit kaikissa tilanteissa. Mielestämme nyt neuvoteltu sopimus on kunnalle erittäin hyvä, sekä sisällöllisesti että varsinkin taloudellisesti, mikä mielestämme on erittäin hienoa, sanoo Inkoon kunnanjohtaja Robert Nyman.
Inkoolle yli 10 miljoonan euron korvaus, joka maksetaan erissä
Tämä maankäyttösopimus on määräaikainen. Sopimuksen mukaan rakentamiseen liittyvä aloituskokous tulee olla järjestetty viimeistään vuonna 2035. Mikäli jos tämä ei toteudu, asemakaavaa muutetaan tarvittavilta osin.
Maankäyttösopimuksen mukaan Inkoolle korvataan noin 10,4 miljoonaa euroa. Summa maksetaan kunnalle vaiheittain. Ensimmäinen erä, joka on noin 500 000 euroa, maksetaan heti kaavan hyväksymispäätöksen jälkeen. Tämä maksuerä mahdollistaa infrainvestointien suunnittelun ja henkilöstöresurssien lisäämisen. Samansuuruinen summa, noin 0,5 milj.€, maksetaan, kun asemakaava on saanut lainvoiman. Seuraavat erät, yhteensä 9,4 milj.€, maksetaan, kun terästehtaan vaatima rakennuslupa on myönnetty (1,0 milj.€), ja kun rakentamisen aloituskokous on pidetty (5 milj.€). Viimeinen erä maksetaan, kun terästehdas on kokonaisuudessaan hyväksytty käyttöönotettavaksi (3,4 milj.€)
Kunnan talous turvataan, jos hanke jää kesken tai ei toteudu
On syytä huomioida, että maankäyttösopimus ei velvoita kuntaa rakentamaan mitään aluetta palvelevaa kunnallistekniikkaa ennen suurempien maksuerien toteutumista. Tällä halutaan ennaltaehkäistä niitä riskejä, joihin esimerkiksi Pohjois-Ruotsissa on ajauduttu vihreän siirtymän hankkeiden johdosta. Mikäli Blastr Green Steel -hanke ei käynnisty, ei kunta joudu maksamaan takaisin niitä maksueriä, joita se on jo saanut. Jos tehdasrakennus jää puolivalmiiksi on vastuu sen alasajosta maanomistajilla ja yhtiöllä tai mahdollisella konkurssipesällä. Blastr Green Steel on kuitenkin sopimusneuvotteluissa todennut, ettei hanketta käynnistetä ennen kuin rahoitus on turvattu.
Maankäyttösopimus on lainsäädännön mukaan ensisijainen keino turvata kunnan taloudelliset intressit. Jos maankäyttösopimuksen hyväksymispäätöksestä jätetään esimerkiksi valitus ja sopimus raukeaisi, voi kunta joutua käyttämään ns. kehittämiskorvausta maankäyttösopimuksen sijaan.
– Maankäyttösopimus on kunnan kannalta erittäin hyvä ja Inkoo tulee saamaan sen kautta merkittävän taloudellisen hyödyn. Samalla voidaan todeta, että sopimus itsessään ei takaa hankkeen toteutumista. Hankkeen toteuttamiseen tarvitaan lainvoimainen asemakaava ja tarvittavat luvat. Jos maankäyttösopimus jostain syystä raukeaa, ja kunta joutuu käyttämään kehittämiskorvausta, voi Inkoon taloudellinen hyöty pudota useita miljoonia ja riskit hankkeen vaikutuksista kasvaa. Ymmärrämme, että tämä hanke on herättänyt kritiikkiä, mutta toivomme että myös he, jotka ovat suhtautuneet kriittisesti hankkeeseen näkisivät maankäyttösopimuksen kunnalle tuoman hyödyn, sanoo Nyman.
Valtio tukee Inkoota Joddbölen kehittämisessä – kunta hyötyy miljoona euroa
Kunta on käynyt maankäyttösopimusneuvottelujen ohella neuvotteluita valtion kanssa. Neuvotteluja on käyty valtion osallistumisesta valtiollisen tieverkon ja risteyksien parantamisesta Inkoon alueella. Maankäyttösopimuksessa todetaan, että Satamatien liittymän parannus on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätön toteuttaa, ja Tähteläntien liittymän parannus olisi hyvä toteuttaa. Maan hallitus päätti hallituksen puoliväliriihen yhteydessä rahoittaa kyseisten liittymien parantamisen kokonaisudessan. Maankäyttösopimuksen rakenteen mukaisesti Inkoolle näin ollen jää enemmän varoja käytettäväksi muuhun Joddbölen ja koko Inkoon kehittämistä palveleviin hankkeisiin. Neuvotteluita Inkoon infrastruktuuritarpeista on käyty valtiovarainministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.
-Voimme todeta, että Inkoo neuvotteli valtion suuntaan viisaasti. Olemme sanoneet, ettei Inkoo osallistu valtiollisen infrastruktuurin parantamiseen ja valtion edustajat ovat olleet ymmärtäväisiä Inkoota kohtaan. Saimme valtiolta rahoituksen valmiiksi välttämättömiin panostuksiin jo nyt ja näin ollen Inkoo jää voiton puolelle yli miljoona euroa maankäyttösopimuksessa. Tätä rahaa voimme hyödyntää nyt muuhun kehittämiseen, jonka kunta katsoo tärkeäksi huomioiden Joddbölen kehittäminen. Nyt kunta laatii laajemman edunvalvontaohjelman ja käynnistää uudet neuvottelut valtion kanssa liittyen niihiin parannuksiin ja panostuksiin, joita seutumme tarvitsee, mikäli Blastr Green Steelin hanke toteutuu. Tässä kokonaisuudessa nousee varmaan esiin mm. kevyenliikenteen väyliä, Fagervikintien liittymä ja Degerbyn alueen liittymät sekä toki myös kantatie 51:n ja rantaradan parantaminen, sanoo Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Henrik Wickström, joka on edistänyt infrastruktuurineuvotteluita valtion kanssa.
Vapaaehtoinen ekologinen kompensaatio tai muut luontoteot
Maankäyttösopimuksessa linjataan myös siitä, että Blastr Green Steelin on selvitettävä vapaaehtoisen ekologisen kompensaation tekemistä tai tehdä muita toimia, jotka vähentävät ympäristön kuormitusta. Myös muut maanomistajat sitoutetaan luontohaittojen ehkäisemiseen ja lieventämiseen sekä tarvittaessa tekemään luontotekoja kestävään kehityksen ja luonnon monimuotoisuuden puolesta.
-Inkoolaiset arvostavat omaa lähiympäristöään todella paljon. Hankkeen tehtävänä on edistää vihreää siirtymää ja tavoitella globaalin ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Siksi kunnalle onkin ollut tärkeää nostaa esiin vapaaehtoinen ekologinen kompensaatio tai muu luontotoimi, jolla voimme edistää Inkoon ympäristön suojelua. Me haluamme kaikin keinoin vähentää päästöjä ja edistää kestävää kehitystä, sanoo kaavoituspäällikkö Aija Aunio.
Inkoon kunta ja Blastr Green Steel solmivat yhteisen yhteistyösopimuksen
Kunta ja Blastr Green Steel ovat myös aikeissa solmia yhteisen yhteistyösopimuksen, jossa sovitaan siitä, miten inkoolaisia tiedotetaan hankkeesta sekä miten erilaisia sosiaalista haasteita kuten segregaatiota voidaan ennaltaehkäistä. Sopimuksessa sovitaan myös yhteisen kuntalaisneuvottelukunnan perustamisesta, jonka tehtävänä on seurata hanketta ja myös tuoda esiin näkökulmia ja ratkaisuja, joilla voidaan ennaltaehkäistä haittoja lähiympäristöön sekä inkoolaisten elämään.
Maankäyttösopimusneuvotteluista on myös laadittu muistio, jossa sopimuksen tulkintaa avataan selkeästi, jotta kaikki osapuolet tulkitsevat sopimusta samalla tavalla.
– Pyrimme kaikin tavoin avaamaan sopimuksen sisältöä ja sen tulkintaa, jotta kuntalaiset ja myös vapaa-ajan asukkaat saisivat asiasta oikeaa tietoa. Tulemme myös jatkossa tiedottamaan kaikesta hankkeeseen liittyvästä aktiivisesti ja avoimesti, sanoo Nyman.