Siirry sisältöön

Hiekkalaatikolla tapahtuu!

Päiväkodin piha on täynnä mahdollisuuksia lapsille oppia ja kehittyä monin tavoin. Leikin kautta pihalla lapset voivat saavuttaa useita varhaiskasvatussuunnitelmassa kuvattuja pedagogisia tavoitteita.

Degerbyn päiväkodin johtaja Marika ’Miika’ Gröhn on ulkona tavallisena iltapäivänä tarkkailemassa. Hiekkalaatikon reunalla tapahtuu paljon. Kun lapset leikkivät yhdessä muiden lasten kanssa, he oppivat tärkeitä sosiaalisia taitoja, kuten jakamista, yhteistyötä ja konfliktien ratkaisemista. Hienomotoriikka kehittyy, kun he esimerkiksi poimivat pieniä kiviä tai rakentavat hiekasta. Lapset harjoittelevat myös matemaattisia käsitteitä, kuten leveyttä, pituutta ja korkeutta, määrää ja kokoa, kun he lajittelevat, laskevat, rakentavat samalla kun ajelevat hiekkalaatikon autoilla. Lapset harjoittelevat useita eri taitoja samanaikaisesti! Kielellistä syväoppimista, tunteiden hallintaa, matematiikkaa ja sosiaalisten taitojen harjoittelua tapahtuu samanaikaisesti. Kuinka monta erilaista autoa minulla on verrattuna kaveriin? Menikö kaikki oikeudenmukaisesti? Ja mikä olikaan ”telaketjukaivuri” omalla kotikielelläni.

Päiväkodin aikuiset vaihtelevat soljuvasti eri tehtävissä. He leikkivät ja keskustelevat lasten kanssa, valvovat ja lohduttavat kun sille on tarve tarpeenniistävät neniä, selvittelevät erimielisyyksiä ja kannustavat uusien toimintojen pariin niitä lapsia, jotka eivät oikein tiedä mitä tekisi seuraavaksi tai ei pääse toiminnassaan alkuun. Päiväkodin aikuisilla on suuri ja monipuolinen rooli, joka vaatii tasapainotteluajotta aikuisen huomio riittää kaikille tarvittava määrä. Päiväkodin henkilökunta on kuin mustekalan lonkerot, jotka ulottuvat kaikkialle. Mutta yksi lonkero on aina varattu lapsen leikille! Leikki on lapsen luonnollisin tapa oppia, silti myös leikki tarvitsee aikuisen tukea ja hellää ohjausta.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tavallinen iltapäivä päiväkodin pihalla on täynnä oppimista ja kehitystä. Leikin ja vuorovaikutuksen kautta muiden lasten ja kasvattajien kanssa lapset voivat saavuttaa useita toiminnan pedagogisia tavoitteita, Miika kertoo.

Joskus on helppo sortua ajattelemaan, että lapset vain leikkivät, mutta lapset eivät koskaan ”vain” leiki. Hiekkalaatikon reuna kätkee sisäänsä kokonaisen universumin tutkittavaksi!

Tavallinen iltapäivä Inkoolaisen päiväkodin pihalla on täynnä oppimismahdollisuuksia.