Ministeri Ranne vieraili Länsi-Uudellamaalla – alueen liikennehankkeet esillä
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vieraili maanantaina 18.5.2026 Länsi-Uudellamaalla ja tapasi alueen kuntajohtajia sekä maakuntajohtoa. Vierailun järjestäjinä toimivat Inkoon kunta ja Uudenmaan liitto. Keskustelujen keskiössä olivat Inkoon ja Hangon satamat sekä alueen rata- ja tieyhteydet.
– Oli hienoa päästä tutustumaan Länsi-Uudenmaan liikennehankkeisiin paikan päällä ja kuulla alueen kuntien ja maakunnan näkemyksiä. Alueen satamien, ratojen ja tieyhteyksien merkitys Suomen huoltovarmuudelle ja vientiteollisuudelle on konkreettinen. Lämmin kiitos Uudenmaan liitolle ja Inkoon kunnalle mahdollisuudesta tähän tärkeään vierailuun, ministeri Lulu Ranne sanoo.
Uudenmaan liitto ja Länsi-Uudenmaan kunnat korostivat vierailulla, että liikenneinfrastruktuurin kehittäminen on edellytys alueen kasvulle, uusille investoinneille ja huoltovarmuuden vahvistamiselle.
Vierailun aikana käytiin läpi useita konkreettisia hankkeita ja niiden etenemistä. Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys valmistui vuonna 2025, mutta kasvava satamaliikenne lisää tarvetta lisäkapasiteetille yksiraiteisella yhteydellä. Myös Rantaradan kehittäminen oli esillä. Karjaa–Kauklahti-välillä on käynnissä parannushanke, mutta rata tarvitsee edelleen lisärahoitusta liikennöinnin sujuvoittamiseksi sekä Inkoon sataman liittämiseksi osaksi raideverkkoa.
Tieyhteyksistä esillä olivat erityisesti Valtatie 25 ja Kantatie 51. Valtatie 25 on Uudenmaan keskeinen poikittainen pääväylä satamien ja muun Suomen välillä, ja sen kehittäminen on alueen pitkäaikainen prioriteetti. Kantatie 51:n parantaminen puolestaan vahvistaisi yhteyksiä Inkoon Satamaan, läntisen Uudenmaan kasvukuntiin ja pääkaupunkiseudulle.
– Länsi-Uudellamaalla on valtavasti potentiaalia, joka odottaa pääsyä liikkeelle. Päivittämällä valtatie 25:n 1970-luvulta nykypäivään poistamme kasvun esteitä ja luomme tilaa uusille investoinneille. Sujuvampi tie tarkoittaa elinvoimaisempaa Suomea, Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén sanoo.
Myös Inkoon kunta toi vierailulla esiin, että liikenneyhteyksien kehittäminen on kunnalle keskeinen elinvoima- ja saavutettavuuskysymys.
– Kiitämme liikenne- ja viestintäministeriä vierailusta. Tapaamisen aikana keskusteltiin kunnan näkökulmasta erittäin tärkeistä aiheista. Toimivat tie- ja raideyhteydet ovat ratkaisevia Inkoon elinvoiman, yritysten toimintaedellytysten ja asukkaiden arjen kannalta. Siksi pidämme tärkeänä, että valtio sitoutuu pitkäjänteisesti Rantaradan, Helsinki–Hanko-junaliikenteen, kantatie 51:n ja valtatie 25:n kehittämiseen, sanoo Inkoon kunnan vt. kunnanjohtaja Johan Nilsson