Inkoo liikuttaa viidesluokkalaisia
Mistä lisäintoa viidesluokkalaisten liikkumiseen?
Tänä vuonna keskusteluun nousivat jälleen Move!-tulokset. Move! on perusopetusikäisten fyysisen toimintakyvyn mittaus- ja palautejärjestelmä, joka toteutetaan jokaisessa Suomen koulussa. Sen tavoitteena on seurata ja tukea oppilaiden fyysistä toimintakykyä. Vuoden 2025 tuloksissa viidesluokkalaisilla nähtiin jo myönteistä kehitystä niin valtakunnallisesti kuin Inkoossakin, mutta paljon on vielä tehtävää lasten liikkumisen edistämiseksi.
Inkoolaiset viidesluokkalaiset olivat jo hyvän aikaa liikkuneet ahkerasti ja harjoitelleet syksyllä toteutettuja Move!-mittauksia varten niin koulussa kuin kotona perheen kanssa. Millä keinoilla Move!- mittauksia varten liikkumaan innostuneet inkoolaiset viidesluokkalaiset saataisiin ylläpitämään kuntoaan ja innostettua liikkumaan vielä enemmän? Tätä asiaa pohtivat syysmietteissään Inkoon koulukoutsit Simon Sid ja Christel Abborre yhdessä kunnan hyvinvointitoimen projektityöntekijä Anna Ryynäsen kanssa.
He lanseerasivat Inkoon viidesluokkalaisille tarkoitetun liikuntahaasteen, joka toteutettiin kahdessa osassa syksyllä ja keväällä. Haasteen ideana oli muistuttaa, että liikunta on hauskaa ja sitä voi lisätä ihan pienillä arjen asioilla. Viidesluokkalaiset seurasivat viikon ajan omaa liikkumistaan koulussa ja kotona, merkiten jokaisen liikunnallisen hetken henkilökohtaiseen seurantalappuseensa. Tällöin lapset ja heidän perheensä saattoivat itse huomata, kuinka paljon lapset todellisuudessa liikkuvatkaan. Tarkoitus oli myös haastaa lapset kokeilemaan ihan uusia liikuntalajeja. Jos syksyllä liikkui hitusen vähemmän, saattoi keväällä yrittää lisätä oman liikkumisensa määrää tai vaikkapa kannustaa luokkakavereitaan parantamaan yhteistä tulosta järjestämällä välituntileikkejä ja pelejä. Näistä liikuntapisteet kertyivät ropisemalla. Kaikenlainen liikunta koulumatkakävelystä koiran ulkoilutukseen, välituntihippaan ja harrastuksiin, laskettiin mukaan.

Inkoon yrittäjät mukana kannustamassa
Liikuntahaasteesta sai tietää myös Inkoon yrittäjien(siirryt toiseen palveluun) hallituksen puheenjohtaja Ulla Gunnarsson. Inkoon yrittäjät kokivat lasten liikkumiseen innostamisen niin tärkeänä, että he tarjoutuivat sponsoroimaan kaikille Inkoon viidesluokkalaisille liput PuuhaParkkiin palkinnoksi ahkerasta työstään. Ihan huikeaa!
Hurja parannus syksystä
Syksyn liikuntahaasteen julkistuksen jälkeen Simon ja Anna ovat tehneet upeaa työtä haasteen toteutumiseksi ja pitäneet sitä esillä koko lukuvuoden ajan. Keväällä inkoolaiset viidesluokkalaiset lisäsivät liikkumisen määrää lähes kolminkertaiseksi syksyn viikosta. He olivat liikkuneet yhteensä huimat 730 tuntia viikon aikana! Liikuntahaasteen tulokset osoittivat kuinka suuri merkitys koulujen liikunta- ja välitunneilla on lasten arjen liikkumiselle erityisesti silloin, kun koulumatkaa ei ole mahdollista kävellä tai pyöräillä.

Palkintoreissulla PuuhaParkissa
Maanantaina 18.5.2026 liikuntahaaste huipentui kauan odotettuun palkintoretkeen PuuhaParkissa(siirryt toiseen palveluun) Vihdin Ojakkalassa. Mukaan lähtivät kaikki viidesluokkalaiset yhdessä koulun aikuisten kanssa sekä haasteen järjestäjät Simon, Anna ja Christel. Voi sitä liikunnan riemua, joka oli nähtävissä päivän aktiviteeteissa hurjan kauniina kevätpäivänä. PuuhaParkissa on lapsille yli 100 erilaista liikunnallista puuhaa, jotka on jaettu 12 eri alueelle. Lapset löysivät itselleen mieluista vauhdikasta tekemistä koko päivän ajaksi. He kertoivat polkuautoradan ja trampoliinimaailman olleen hauskinta. Lisäksi tärkeää oli, että koko päivän sai viettää yhdessä kavereiden kanssa.
Tuhannet kiitokset Annalle, Simonille, Christelille sekä Inkoon yrittäjille ja Inkoon kunnalle siitä, että teitte tämän kaiken mahdolliseksi. Erityiskiitos innokkaille Inkoon viidesluokkalaisille ahkerasta liikkumisesta sekä PuuhaParkin henkilökunnalle hurjan hauskasta päivästä.

Ensi elokuusta alkaen esi- ja perusopetuksessa edistetään liikunnallista elämäntapaa(siirryt toiseen palveluun) entistä enemmän ja toivottavasti saamme luotua myös viidesluokkalaisten liikuntahaasteesta perinteen. Millä tavoin saisimme ihan kaikki lapset nauttimaan liikunnan tuomasta ilosta niin koulussa kuin vapaa-ajalla? Kuinka voisimme järjestää jokaiselle lapselle enemmän hauskaa arkiliikuntaa ja laadukkaita harrastusmahdollisuuksia lähiympäristössä? Mitä itse voisit tehdä? Kas siinäpä vasta ajattelemisen aihetta.