Siirry sisältöön

Vaahteramäen henkilökuntaa arvostetaan

Iäkkäiden palvelut ovat yksinkertaisen, mutta
kattavan kyselyn avulla kartoittaneet mitä mieltä asiakkaat ja omaiset ovat
Vaahteramäen palvelutalon palveluista.

Kyselyn vastausten mukaan asiakastyytyväisyys
on vähintään samalla tai jopa paremmalla tasolla kuin pari vuotta sitten,
jolloin edellinen kysely toteutettiin.

– Tulokset ovat ilahduttavia. Ne kertovat
henkilökunnan panostuksesta, sanoo vs. perusturvajohtaja Johanna Syrén.

Hänen mielestään on tärkeä selvittää, mitä
mieltä asiakkaat ja heidän omaisensa ovat hoidosta.

– Useimmiten vain he, jotka ovat erityisen
tyytyväisiä tai tyytymättömiä ottavat yhteyttä. Haluamme myös saada selville,
mitä mieltä se hiljaisempi asiakasryhmä on.

Kyselyn vastausprosentti oli 60. Noin puolet
vastauksista olivat omaisten antamia.

– Tärkeimpien kysymysten vastaukset olivat
myönteisiä, esimerkiksi kuinka hyvin he voivat luottaa henkilökuntaan. Asiakkaiden
mielestä Vaahteramäki on turvallinen ja he kokevat, että heitä kohdellaan
ystävällisesti ja kunnioittavasti. Mikäli luottamuksessa olisi haasteita, sillä
ei olisi mitään merkitystä, mitä ohjelmaa järjestäisimme asiakkaille, Syrén
sanoo.

Mutta meidän on parannettava viestintää
asiakkaiden ja omaisten kanssa.

– Meidän on löydettävä oikeat kanavat, etenkin
niiden omaisten osalta, jotka eivät voi käydä täällä niin usein. Meidän tulisi
myös viettää enemmän aikaa asiakkaiden kanssa ulkona, etenkin talvella. Mutta
yleensä vanhukset eivät halua mennä ulos jos on kylmä tai sateinen sää. Meidän
on kuitenkin tarjottava heille mahdollisuus ulkoiluun, mutta muistettava asiakkaiden
itsemääräämisoikeus.

 

Isabella Sjöberg & Johanna Syrén

ISabella Sjöberg & Johanna Syrén.

Vaahteramäen henkilökunta pyrkii
mahdollisuuksien mukaan tarjoamaan asiakkaiden arkeen jotain ylimääräistä.

– Arkea on paljon. Toiminta perustuu
rutiineihin, samoihin päivittäisiin toimintoihin. Ja se rajoittaa osittain toimintaa.
Aika on tarpeellisten toimintojen ohella käytettävä parhaalla mahdollisella
tavalla. Esimerkiksi joulunvietto on mukava keskeytys arjen keskellä. Pienet
asiat tuottavat suurta iloa, kuten hyvä ruoka tai äänen lukeminen, sanoo
hoitoyksikön päällikkö Isabella Sjöberg.

Lapset ja eläimet ovat erittäin arvostettuja
vanhusten keskuudessa. Syksyn aikana viides- ja kuudesluokkalaiset Degerby
skolanista kävivät Vaahteramäessä joka kolmas keskiviikko. Myös kolmas sektori
on ollut erittäin avulias, kuten esimerkiksi Folkhälsan ja Lions, jonka toimesta
on päästy nauttimaan muun muassa riksha-ajeluista, joulukuusista sekä kesänuorista,
jotka ovat pitäneet vanhuksille seuraa.

Vaahteramäen henkilökunta viihtyy työssään ja
se heijastuu asiakkaisiin.

– Sen huomaa henkilökunnan tavasta puhua
työstään. He todella pitävät asiakkaistaan. Heille se ei ole vain työpäivä.
Monet asukkaat ovat kiintyneet henkilökuntaan ja päin vastoin. Olemme vähän
kuin ylimääräisiä perheenjäseniä, sanoo Syrén.

Vaahteramäen henkilöstötilanne on hyvä ja
henkilöstömitoitus on useampia paikkoja parempi, etenkin, jos verrataan
yksityiseen sektoriin.

– Vaahteramäessä on sitä paitsi uskollinen
henkilökunta ja sopiva sekoitus nuorempia ja vanhempia työntekijöitä, sanoo
Syrén.

Ronja Lindqvist ja Sabina Rönnberg
työskentelevät kaksitoistapaikkaisella Laituri-osastolla. He kertovat, etteivät
he ole älyttömän yllättyneitä kyselyn hyvästä tuloksesta.

– Välillä sitä kyseenalaistaa työnsä. Mutta asiakkaiden
ja heidän omaistensa tyytyväisyys työhömme kannustaa jatkamaan. Kun työssään
viihtyy, sitä haluaa ja jaksaa antaa kaikkensa. Osastomme työntekijät muodostavat
loistavan tiimin. Tunnelma on hyvä ja kaikki ovat rehellisiä toisilleen. Kun
viestintä toimii, myös työ toimii, sanovat Lindqvist ja Rönnberg.

– Aikaa saisi mielellään olla enemmän
perushoidon ja paperihommien jälkeen, kuten leipomiseen tai askarteluun.
Toisaalta asiakkaat arvostavat usein myös hyvin pieniä asioita, kuten jos he
saavat tulla mukaan noutamaan ruoan. Joten meillä on täällä kaikki oikein
hyvin.