Siirry sisältöön

Lukulähettiläät suosittelevat kirjoja sielun lääkkeeksi

Henrika Andersson kirjastossa.

Henrika Andersson.

– Lukemista on kutsuttu sielun lääkkeeksi. Se
on mielestäni varsin osuva ilmaisu.

Näin sanoo lukulähettiläs Henrika Andersson,
joka vieraili Inkoon kirjastossa viikko sitten. Andersson, joka on taustaltaan
näyttelijä ja kirjailija, kävi Inkoossa auttamassa opettajia inspiroimaan
lapsia ja nuoria lukemaan.

Lukulähettiläs Henrikalla ja hänen
kollegallaan on kolme vuotta aikaa edistää 0-6-vuotiaiden ja 11-15-vuotiaiden lukuintoa.

– Tiedotamme, inspiroimme ja motivoimme.
Vierailemme kouluissa ja keskustelemme lukuasenteesta. Sitten esittelemme kovan
tietopaketin. Sen jälkeen oppilaat ovat usein motivoituneita ja
inspiroituneita. Silloin annamme kirjavinkkejä.

Henrika kokee tekevänsä tärkeää työtä. Opettajat
saavat intoa asiantuntijoilta, jotka vahvistavat sen, mitä he yrittävät saada
lapset ymmärtämään.

– Tekemällämme työllä on seurauksia pitkälle
tulevaisuuteen. Monien lasten perheissä ei lueta. Siksi on upeaa, että
opettajilla on mahdollisuus edistää lasten lukemista. Annamme opettajille
työvälineet lukemisen edistämiseksi ja jotta he voivat työskennellä vielä
tarkoituksenmukaisemmin ja ajatella isommin. Eri tavat toimivat eri lasten
kohdalla.

Henrikan mielestä käydään taistelua maailmaa
vastaan, jossa mobiililaitteet hallitsevat ajankäyttöä. Hän kutsuu sitä
hiljaiseksi vallankumoukseksi.

– Voimme vain osoittaa kirjojen lukemisen
mahdollisuudet ja edut. Aivomme keskeytetään tänä päivänä koko ajan, eikä se
tee sille hyvää ja tästä syystä keskittymiskykymme heikkenee koko ajan. Meidän
on opetettava aikuiset valitsemaan kirja iPadin sijaan. Meidän on opetettava
aikuisille, että lukeminen on tärkeä osa elämää. Se ei ole vain kieltä ja
sanoja, vaan se on tapa jakaa maailmaa, yhteisöä ja luottamusta toisten kanssa.

Mutta moni nuori on myös alkanut lukea,
todettuaan sen vähentävän stressiä.

– Lukemista on kutsuttu sielun lääkkeeksi. Se
on mielestäni varsin osuva ilmaisu. Tutkimusten mukaan lukeminen alkaa sujua
150 kirjan tai 5 000 tunnin kuluttua. Luova lukeminen aktivoi aivoissa
saman alueen, jota tarvitaan matemaattisten tehtävien ratkaisemiseen. Siksi
lukeminen on aivojen kyseisen osan harjoittamisen kannalta tärkeää.

Lukukokemus voi olla äärimmäisen vahva
lapselle. Henrika kertoo lapsesta, joka sanoi ”Opettajani pitää minusta. Hän
lukee meille ääneen.”

– Äänen lukeminen voi olla todella vahva
kokemus lapselle. Tunne, että opettaja lukee juuri sinulle, on onnentunne.