Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen siirtymä lähestyy – mikä muuttuu?
Informaation lähde on Länsi-Uudemaan hyvinvointialue, www.luvn.fi
Asukkaiden ja henkilöstön näkökulmasta suuri osa asioista säilyy täysin ennallaan. Palveluja saa samasta tutusta paikasta kuin ennenkin. Huomioi kuitenkin, että vuodenvaihteessa voi joissakin palveluissa ilmetä tilapäisiä viiveitä ja häiriöitä.
Mikä säilyy ennallaan?
- Palvelut asukkaille tuotetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka.
- Digitaaliset palvelut ovat asukkaiden käytössä sellaisena kuin nyt.
- Siirtymän aikana kiireettömissä asioissa ohjataan hakeutumaan pääosin oman kunnan alueella oleviin palveluihin.
- Palvelusetelit säilyvät vaihtoehtona hyvinvointialueen palvelujen tuotannossa.
- Vuoden 2023 alussa käytössä ovat pääosin nykyiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät.
- Psykologi- ja kuraattoripalvelut järjestetään jatkossakin oppilaitoksissa.
- Kiireellisiä terveyspalveluita saa kaikilta hyvinvointialueen terveysasemilta.
- Pelastustoimen palvelut säilyvät ennallaan, samoin vapaaehtoisten palokuntien toiminta.
- Hätäkeskustoiminta ei muutu – yleinen hätänumero on 112.
Mikä muuttuu?
Keskeisimpiä lähiajan muutoksia asukkaiden näkökulmasta ovat:
- Asiakkaiden käyttämien palvelujen puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain.
- Palvelut löytyvät jatkossa www.luvn.fi verkkosivustolta suomeksi ja ruotsiksi sekä englanniksi.
- Asukkaille tulee yhtenäiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä tukien myöntämisen periaatteet. Asiakasmaksut on säädetty lailla ja maksut sovitetaan maksukykyyn. Asiakasmaksuista päätetään joulukuussa.
- Seniori-info aukeaa 20.12. – tietoa ja tukea saa yhdestä paikasta.
- Seniori-info palvelee kahdessa numerossa. Inkoo kuuluu läntiselle aluelle (Hanko, Inkoo, Karkkila, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti): 029 1512 280
Asiakasnumeroihin tulee muutoksia
- Hyvinvointialueelle siirryttäessä 09- ja 019-alkuisten puhelinnumerojen tilalle tulee 029 151 -alkuinen puhelinnumero.
- Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yksi yhtenäinen asiakaspalvelupuheluiden hoitamiseen tarkoitettu järjestelmä.
- Vanhojen järjestelmien ja puhelinnumeroiden käyttö päättyy, kun uusi puhelinjärjestelmä tulee käyttöön. Siirrot uuteen järjestelmään tehdään vaiheittain ja palvelulinjoittain.
- Asiakaspalvelunumeroon soittavat asukkaat soittavat jatkossa uuteen numeroon. Vanhoihin numeroihin tulee siirtohetkenä ”numero on muuttunut”-tiedote.
- Hyvinvointialue informoi uusista puhelinnumeroista ensisijaisesti luvn.fi-verkkosivujen kautta.
Minne otan ensi vuonna yhteyttä, jos sairastun?
Voit ottaa yhteyttä terveysasemalle aikaisempaan tapaan. Puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain ensi vuoden alussa. Tiedotamme puhelinnumeroiden vaiheittaisesta muuttumisesta www.luvn.fi –sivustolla sekä uuteen puhelinnumeroon ohjaavin äänittein vanhassa puhelinnumerossa.
Olen varannut ajan hoitajan vastaanotolta, säilyykö se ennallaan?
Kyllä, kaikki nykyiset palvelut ja annetut ajanvaraukset säilyvät ennallaan vuoden vaihteen jälkeen.